jaunumi: droša braukšana ar motociklu

 

Šie padomi, galvenokārt, domāti tiem, kuri tikko sāk braukt ar motociklu, kaut gan dažiem no motobraucējiem arī nenāktu par ļaunu atsvaidzināt atmiņā šo un to. Pirmkārt, ir nepieciešams pierast ievērot CSN. No CSN ievērošanas uz 90% ir atkarīga jūsu drošība, kā fiziskajā tā arī juridiskajā aspektā. Daži braucēji ir pārliecināti, ka CSN noteikumi ir domāti kaķiem un ka to ne tikai drīkst, bet arī vajag pārkāpt.

 

Pirms braukšanas pārbaudiet motocikla vispārējo stāvokli: spiedienu riepās, eļļas līmeni, palūkoties vai nav kas atskrūvējies, vai kas netek. Stumjot motociklu skatieties zem kājām, citādi vēl paklupsiet un nometīsiet (sliktākajā gadījumā sev virsū) savu draugu zemē. Tas pats apstājoties: iekāpsiet ar kāju bedrē un BUM! Neaizmirstiet par savu aizsardzību. Pat tāds sīkums kā cimdi, kalpo ne tikai par aizsargu pret aukstumu, bet arī aizsargā rokas kritiena brīdī. Pilnīgi piekrīt nokrist uz asfalta ar ātrumu 5 km/h un āda no jūsu plaukstām pārceļos uz asfaltu. Obligāti ir vajadzīga aizsprādzēta ķivere. Lieki runāt par sekām, kas iestājas galvai saskaroties ar asfaltu. Bez tam eksistē tādas nepatīkamas lietas kā mušas, vaboles, bites, akmentiņi un citi priekšmeti kas mīl pārvietoties pa gaisu un cenšas trāpīt jūsu sejā acu atrašanās rajonā.

 

Braucot ar motociklu nepārtraukti uzmaniet ceļu. Patrenējiet perifērisko redzi: skatīties tikai sev priekšā un paturēt redzes lokā pēc iespējams vairāk kustības dalībnieku, kā arī tos transporta līdzekļus kas stāv ceļa malā.

 

Pie pārkārtošanās vai veicot jebkuru citu trajektorijas maiņu, ir obligāti ne tikai paskatīties spogulī, bet arī pagriezt galvu un lai pārliecinātos ka kāds neatrodas ”krēslas zonā” (speciāli jaunajiem: ja ir bailes un nesaprašana, vai drīkst braukt, izbraucot no kaut kurienes, pa labi krustojumā, labāk apstājies). Apdzenot vai pārkārtojoties ir nepieciešams pārbaudīt no aizmugures ne tikai to joslu kurā taisies pārkārtoties, bet arī to no kuras pārkārtojies (paskaties pa kreisi un pa labi), tā kā uz mūsu ceļiem ir sastopami tādi ”malači”, kuri mīl pārkārtoties uzreiz par trim joslām, tikko viņa nebija un HOP! viņš jau ir šeit. Nav ieteicams arī pašam turēties automašīnas ”krēslas zonā” – kāds noteikti jūs paņems uz abordāžu, ne speciāli protams (kaut gan visādi mēdz gadīties), bet vai tad jums no tā būs vieglāk? Pieradiniet sevi skatīties spoguļos ik pēc dažām sekundēm, pat stāvot pie krustojuma – šis paradums kādreiz var jums izglābt dzīvību.

 

Veicot bīstamus manevrus, (teiksim, apdzenot kādu pa šauru ieliņu) atcerieties, ka pašā nepiemērotā momentā var ”nošķaudīties” motors, beigties benzīns vai apdzenamā automašīna strauji paraus sāņus apbraucot bedri vai suni. Runājot par suņiem, ja jūs esat pakļauti suņa uzbrukumam, pacenšaties tam neuzbraucot strauji paātrināties un sastapt viņa galvu ar viegli ieliektas celī kājas (tikai neiedomājaties pagriezt kāju potītē!) papēdi.

 

Cenšaties paši arī neradīt traucējumus pārējiem kustības dalībniekiem. Tomēr jāņem vērā, ja jūsu kustības ātrums būs nedaudz zemāks kā pārējiem, jums kāds noteikti ”nogriezīs” ceļu. Braucot aiz automašīnas neturieties pa centru, turieties uz tās riteņu līnijas, jo automobīļiem ir paradums uz ceļa sastaptos šķēršļus (bedres, akmeņus) palaist starp riteņiem. Uzmanieties no atvērtām kanalizācijas lūkām. Ja automašīna tiks cauri ar sasistu riteni un salauztu piekari, tad jūsu lidojumu apskaudīs pat Betmens. Vēlams vienmēr turēt tādu distanci aiz braucošas automašīnas, kāda būtu nepieciešama lai varētu bez bremzēšanas to apsteigt. Pievērsiet uzmanību, vai pirms jums braucošajam automobīlim ir spoguļi un vai autovadītājs jūs redz. Gaišā diennakts laikā labāk braukt ar iedegtu tālo gaismu, lai visi jūs varētu labi redzēt. Aiz smagajām mašīnām labāk nebraukt vispār, ja vien negribat dabūt pa pieri ar akmeni vai riepas gabalu.

 

Braucot ”korķī”, necenšieties stādīt ātruma rekordus braukšanā starp automašīnu rindām. Ja visi stāv jūsu ātrumam jābūt 10 līdz 20 km/h robežās. Un turiet pirkstus uz sajūga un bremzēm! Ir redzēti tādi idioti, kas pamanot ka starp rindām brauc motocikls, atver durvis. Nerekomendēju braukt pa pretējās kustības joslām vai pa sadalošo joslu. Atļaušos piebilst, ka uz sadalošās joslas parasti ir daudz smilšu.

 

Visādā ziņā braukšana pa pilsētu ir diezgan nervus kutinošs piedzīvojums. Jūs esat kādreiz braucis ar automašīnu? Pastāvīgi? Tas ir labi. Pacentieties atcerēties, cik reižu jums stiklā ir trāpījis akmens no priekšā braucošā automobīļa? Cik reižu jūs esat aizķēris citu mašīnu spoguļus, cik reižu esat pieskāries ar savu auto citai automašīnai. Jums ir bijušas arī nopietnākas avārijas un jūs esat labojis mašīnu servisā? Un tagad izspēlējiet šīs situācijas ar vienu nelielu izmaiņu. Jūs esat iekūlies tajās ar motociklu. Akmens no automašīnas ir trāpījis jūsu ķiverē (ja jūs to esat uzvilcis), nedaudz sabojāta spārna vietā – atvērts ceļa lūzums, sasista radiatora vietā – smadzeņu satricinājums un lauzts mugurkauls. Nu ko, nav vēl pārgājusi vēlēšanās braukt ar motociklu?

 

Bremzējot, cenšieties nedarīt straujas spēcīgas kustības. Riepas uzreiz sāk jauki slīdēt. Pirms sākt bremzēt ekstremālā situācijā, padomājiet, varbūt bremzēt vispār nevajag, bet radušos šķērsli apbraukt. Ja tomēr bremzēšana ir nepieciešama, nespiediet bremzes tā ka ekstremitātes stīvas paliek, bet tā lai motocikls nedaudz “iesēžas”, un jau pēc tam pakāpeniski palieliniet spiedienu uz bremžu svirām, lai nepārlidotu ar visu motociklu pāri priekšējam ritenim. Aprakstītais process notiek sekundes desmitdaļās, tādēļ iesaku biežāk trenēties. Ļoti liela iesācēju kļūda ir tā, ka rodoties asai nepieciešamībai bremzēt, viņi aizmirst par to ka motociklam galvenās ir priekšējās bremzes un paļaujas uz saviem autobraucēja instinktiem – t.i. spiež ar kāju bremzes, kā rezultātā vai nu labo savu motociklu un pērk jaunas drēbes, vai izmet to kas palicis pāri un nolemj vairs nekad mūžā nesēsties seglos. Ja jums ir pasažieris, tad rēķinieties ar to, ka jūsu bremzēšanas ceļš ievērojami palielināsies.

 

Frontālā sadursme. Ja saduršanās ar šķērsli ir neizbēgama, esiet gatavi katapultēties. Labāk piezemēties tālāk no motocikla nekā veikt salto un piruetus kopā ar to. Ja jums ir gadījies nokrist uz sāniem (pagriezienā, uz slidena ceļa) tad nebaidieties, nekrītiet panikā, bet droši ”guļieties” ar visu motociklu, nekas ļauns jums nenotiks. Pēc tam gan laidiet vaļā un šļūciet kamēr apstājaties, tikai neiedomājaties kūleņot, salauzīsiet visu ko vien var un pat nevar salauzt. Šādiem mirkļiem jābūt gatavam jebkurā brīdī, tādēļ neatslābinieties.

 

Pirms sēdiniet uz motocikla pasažieri paskaidrojiet kurš te ir boss, un pabrīdiniet, ja gadījumā pasažieris neklausīs jūsu pavēles, tas varies doties kājām uz visām četrām debess pusēm. Lai tas labāk iekārtojas sēdeklī pirms braukšanas nevis braukšanas laikā, lai nemēģina ar savu ķermeni palīdzēt jums pagriezienos un galvenais – lai arī kā viņam to gribētos, lai arī kas neatgadītos LAI VIŅŠ NEKĀDĀ GADĪJUMĀ NEMĒĢINA PIELIKT KĀJAS PIE ZEMES PIRMS JŪS TO VIŅAM NEESAT ATĻĀVIS!

 

Braukt ar motociklu pa pilsētu visdrošāk tad, ja jūsu ātrums pārsniedz pārējo kustības dalībnieku ātrumu par 20%. Šajā gadījumā jūsu kontrolējamā zona sašaurinās līdz sektoram jūsu priekšā. Ja jums nav nepieciešams izdarīt labo pagriezienu, necenšaties braukt pa pirmo joslu.

 

Superbike.lv

 
 

TAVAS DROšīBAS SKOLA!

 

.:: Par autoskolu ::.

 

• ievads

• jaunumi

• vinnē atlaidi

• autoturnīrs

   

.:: Apmācība ::.

  • nodarbību vietas
• pasniedzēji
• mašīnas un instruktori
• laukums
• ekstremāla braukšana
• nodarbību saraksts
• cenas
• skolēnu domas

• forums

   

.:: Eksāmeni ::.

  • skolā
• CSDD
• CSN tests
• maršruti
   

.:: Pārējais ::.

  • sertifikāti
• noderīga informācija
• mūsu partneri
 

video reportāža LTV-7
 

video

 

nedēļas foto

 

jaunumi

 

 

 

 

.:: copyright (c) 2004 :: SIA "KONI" :: 7281070; 9807052 ::.
design and code by
Expeon [expeon@inbox.lv]